Nya tankar i arbetslaget

Nästa vecka kommer jag att presentera nya tankar för mitt arbetslag. Tanken bakom är att försöka komma ifrån kurs/ämnestänket och mera rikta in sig på elevfokus. Vad ska eleven ha för kunskaper/förmågor efter tre år på gymnasiet och hur kan våra kurser bidra till detta. Som grund för arbetet ligger förutom sedvanliga styrdokument även EU:s åtta nyckelkompetenser. Själva arbetet lägger vi upp med Demings förbättringshjul i tanken.

Exempel: Eleverna måste lära sig ett vetenskapligt förhållningssätt och då är källkritik en av delarna i detta. Dessutom lämpligt att använda för Learning Studies.

Nuläge: Vi är alldeles för fast i ”min kurs” och behöver upp ett steg. Vi behöver arbeta med gemensam förståelse för arbetslagets funktion och för uppdraget.

Motivering: Mycket dubbelarbete bör gå att få bort, bättre förståelse hos eleverna, djupare förståelse hos lärare.

Orsak: Arbetslaget har traditionellt sett mest jobbat med praktiska saker. Läraryrket är av tradition mycket ensamvarg och väldigt kursfokuserat. Detta har lett till att området källkritik tagits upp på liknande sätt i tre olika kurser i årskurs ett.

Handlingsplan: Målet är att eleverna skall kunna arbeta källkritiskt. Detta ingår som kriterie i många kurser och är del av de åtta nyckelkompetenserna (vetenskaplig kompetens).

Vad? Vad lägger vi i begrepp källkritik? Vilka förmågor skall en färdig elev uppvisa?

När? I vilka kurser ingår det? Vad skall ligga i årskurs ett? Hur ser progressionen ut?

Vem? I vilken kurs skall det köras? Hur knyter de andra ämnena an?

Avstämning: När skall avstämning ske? Efter moment, ett par månader eller i slutet av läsåret?

Uppföljning: Hur mäter vi att eleven fått förmågan? Utvärdering av arbetssätt. Dokumentation av vad vi gjort. Vad behöver förbättras till nästa år? Behöver vi ändra några tankar om progressionen?

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s