Projektarbete, en hemsk kurs?

Det som orsakar mest huvudbry och magsår för mig är nog kursen projektarbete. Jag tycker att vi har haft ett bra upplägg men eleverna förstår oss inte 😉 Med en vecka kvar till betygssättning springer vi runt och tjatar om rapporter som skulle varit inne för 20 veckor sedan. När de sedan kommer in så saknas det frågeställningar och rapporten består av lösryckt tyckande, även från elever som är vana att hantera vetenskapliga rapporter. *sucka tungt*

När man tittar runt på vad Skolverket och andra gymnasieskolor skriver om projektarbetet så inser man i alla fall att vi inte är ensamma. Det är helt enkelt en kurs som är både svår att tolka betygsmässigt och att förmedla till eleverna. Trots att man påpekar gång på gång vad de ska göra så blir det fel… Kanske ligger problemet i att detta är en kurs som sällan ligger inom en tjänst utan blir lite utfyllnad som man ska styra med ena handen? Goda exempel från någon som lyckats med kursen mottages tacksamt 🙂

Nästa år funderar vi på att köra loggboksrapportering via Twitter för att hålla igång eleverna och hela tiden kunna trycka på vad de ska göra, hur de ska tänka och kanske framförallt se till ATT de gör någonting. Att driva ett självständigt projekt är kanske för stort gymnasieungdomar som blivit drivna i tolv år ?

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Projektarbete, en hemsk kurs?

  1. Niklas skriver:

    Håller inte riktigt med dig om att betygskriterierna är svårtolkade i PA1201, tvärtom är dom för en gångs skull konkreta, förutom MVG-kriteriet som handlar om fantasifullhet och uppfinningsrikedom. Åtminstone mer konkreta än de övriga kursplaner jag jobbat med (HI1201 och SH1201-1203)

    Vad gäller loggbokstwittrande så är det helt klart en intressant idé. Dock problematiskt att skriva en utförlig, reflekterande loggbok på en massa små tweets bara. Vi har på vår skola funderat på att eleverna ska få blogga sina loggar. Problem dock då att de blir offentliga och ibland bör eleverna kunna resonera lite kring gruppen och gruppens arbete, ansvar osv vilket kan vara känsligt.

    Vi har på vår skola i år schemalagt projektarbetet så att handledare och elever har en gemensam tid där vi träffas och kan diskutera. Dock kvarstår många av de problem som du skriver om. Loggarna är ofta tämligen tunna och projektrapporten och/eller uppsatsen eller slutprodukten för ”små” för att vara en 100-poängskurs.

    Jag gillar inte idén med det nya ”projektarbetet” (gymnasiearbete tror jag det kommer att heta va?) men lite av problematiken försvinner i och med att processen skrotas och enbart en slutprodukt kommer att bedömas i två betygsteg om jag har fattat saken rätt.

    /Niklas (Lararniklas på twitter)

    • fossing skriver:

      Tack för feedback 🙂 Förtydligande på twitterloggandet är att jag snarast tänker mig en sammanfattning av veckans loggboksskrivande i Twitterform.

  2. Kent Sundlöf skriver:

    ”Att driva ett självständigt projekt är kanske för stort gymnasieungdomar som blivit drivna i tolv år ?”

    Tycker du slår huvudet på spiken här. Eleverna måste ”avskolas” så att de kan börja tänka själva och ta egna initiativ. Det är i alla fall min uppfattning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s