Projekt självkänsla

Under våren har jag haft ett projekt med min klass (Samhällsvetenskaplig etta på gymnasiet) där vi pratat om och tränat självkänsla. Nu har vi utvärderat och det känns på det hela taget som ett lyckat projekt som man kan arbeta vidare med. Utvärderingen visade att olika elever hade uppskattat olika avsnitt i arbetet. Nackdelen var att en del hade upplevt det som ”ytterligare en läxa”. När jag observerar eleverna så känns det som att de i alla fall mår lite bättre efter det här projektet än innan.

Projektet är baserat på ett material från Skandia och bedrevs på klasstid varje vecka.

Tillfälle 1: Vi tittade på filmen och eleverna fick i läxa till nästa vecka att att fundera över när de har flyt. Någon gång händer det ju att livet går bra och man trivs. Hur känns det då? Hur når man dit oftare? Sen fick de också en lapp där de skulle fylla i tre bra saker de gjort varje dag. Jag sa att jag skulle ta in lappen för att eleverna skulle känna lite press.

Tillfälle 2 – Genomgång med eleverna för att kontrollera att de fyllt i tre bra saker varje dag. Sedan fick eleverna skriva brev till sig själva med följande frågor:

  • Hur ser jag på mig själv och på min situation?
  • Vad skulle jag vilja förändra för att jag ska må ännu bättre?
  • Vad kan jag själv göra för att påverka min situation?
  • Om jag tänker tillbaka på när jag mår bra, hur är det då? Vad kan jag göra för att det ska bli så?

Brevet läggs i kuvert och klistras igen, med elevens namn utanpå. Brevet ska de få tillbaka efter åtta veckor. (slutet av terminen)

Tillfälle 3 – Vi körde ”heta stolen”-övning där eleverna fick sitta i ring med en extra stol. Jag läste upp ett antal påståenden och de som höll med fick resa sig upp och byta plats med någon annan som rest sig upp (eller den heta stolen om man var ensam att resa sig). Sen frågar man eleverna hur de tänker, både de som reser sig upp och de som sitter kvar. Påståendena var:

  • Kan man ha för mycket självförtroende?
  • Jag kan själv påverka min självkänsla
  • Andra personer kan påverka min självkänsla, både positivt och negativt
  • Det är viktigt för mig vad andra tycker och tänker om mig
  • Man måste våga misslyckas för att kunna lyckas
  • Jag önskar att jag hade högre självkänsla
  • Jag önskar att jag hade högre självförtroende
  • Självkänsla är något som kan tränas upp

Reflektion: Eleverna har väldigt svårt att skilja mellan självförtroende och självkänsla vilket vi tar nästa vecka

Tillfälle 4 – Vi gick igenom definition av självkänsla och självförtroende. Eleverna fick ut en ”Må-bra-bok”, en skrivbok i A5-format. På första sidan skriver eleverna affirmationsorden nedan samt gärna något som passar dem själva:

  • Jag är värdefull
  • Det är okej för mig att göra misstag
  • Jag tar ansvar för mitt eget liv
  • Jag duger som jag är
  • Jag är medveten om mina goda sidor
  • Andra uppskattar mig mest när jag är mig själv
  • Jag är bra på att sätta gränser och säga nej
  • Mitt liv är bra på alla sätt

På sida två skriver eleven minst 10 saker som de är bra på. Lämna en sida tom och skriv sedan som rubrik ”Idag gjorde jag en bra sak, nämligen:”. Bra sak sidan behöver man inte fylla i varje dag. Eleverna fick uppmaningen att läsa affirmationsorden varje dag eller när det känns tungt.

Tillfälle 5 – Vad är andra bra på?

Eleverna fick varsitt A3 att skriva rubriken ”Jag är bäst därför att…” på. Sedan tejpade de fast det på ryggen. Alla fick skriva på allas ryggar. Resultatet förs sedan in i Må-bra-boken.

Hemläxa: En person du ser upp till och de tre bästa egenskaperna hos denna

Tillfälle 6 – Bra egenskaper

Eleverna fick redovisa vem de har som förebild och en bra egenskap hos denna. Sedan fick de i hemläxa att arbeta med att motionera sin självkänsla genom att varje dag skriva i Må-bra-boken med rubrikerna ”Bra”, ”Tack” och ”Hjälp”.

Bra

Under den här rubriken skriver du bra saker som hänt under dagen. Koppla ihop det som varit bra med en egenskap, eftersom det är egenskaperna som bygger självkänslan. Som exempel: Jag tog tag i Franskan direkt när jag kom hem=ansvarstagande.

Det är bara du som kan avgöra vad som varit bra för dig. Det som kan vara bra för en person är inte det för en annan. Så här gäller det att vara ärlig mot dig själv. Och du, ta ifrån tårna och skryt! För du är helt fantastisk!

 

Tack

Under den här rubriken skriver du ner allt som du är tacksam för i ditt liv just nu. Jag är helt övertygad om att det finns massor som du är tacksam för i ditt liv. Till exempel att du har någonstans att bo och har härliga vänner. Det är smart att uppmärksamma det som är bra i livet just nu.

 

Hjälp

Här skriver du ner det du går och oroar dig för. Kanske morgondagens besök hos tandläkaren. Genom att skriva ner det du oroar dig för blir det lättare att släppa orostankar innan vi somnar.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

