Lärande spel

Ruben Puentedura har många bra tankar omkring IKT-verktyg i skolan och användande av 1-till-1. Det senaste  spåret han driver handlar om lärande spel (Game & Learn) och på Lärarforum i Göteborg tog jag upp ett exempel som jag använder i min undervisning.

Jag undervisar i kursen Mekatronik på El- och energiprogrammet och där är ett område i det centrala innehållet ”Grundläggande mekaniska begrepp som till exempel … fackverk”. Jag har valt att visa detta för eleverna i spelform. Först frågade jag om eleverna visste vad fackverk var och gav sedan Eiffeltornet som exempel och förklarade att det är trekanten som ger styrkan. Sen släppte jag lös eleverna på spelet Cargo Bridge.

Spelidén är ganska enkel där du skall få ett antal flyttarbetare att flytta på lådor (och ibland även elefanter) över de broar som du bygger. Det går fort att komma igång och ganska snart lär sig eleverna taktiken för att få broarna att hålla. Sen blir svårighetsgraden högre och högre för varje bana och det blir oerhört beroendeframkallande ganska fort!

Några av eleverna blev frustrerade och valde att köra walkthrough-filmer på Youtube för att lösa problemen, men det spelar ingen roll eftersom även det är en form av utbildning där de först får instruktionen och sedan genomför själva för att få tillfredsställelsen av att lyckas.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i IKT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

