Studentexamen återinförs?

Efter att ha läst artikeln i gårdagens DN var jag tvungen att lägga band på mig själv och inte skriva en reaktion på en gång för att jag var alldeles för upprörd. En dag av funderingar och intryck från andra lärare gjorde att jag lugnade ner mig och vände och vred på problemet en del.

Studentexamen skall införas för att säkerställa att inte glädjebetyg sätts. Det finns så många tokigheter i det här att det är lite svårt att veta vart man skall börja…men vi kan börja med frågan för VEM provet görs? Det är ju knappast eleverna som sätter felaktiga betyg på sig själva utan i så fall lärare. Det är alltså lärarna som skall testas, men eleverna som får göra provet och straffas ut från framtiden. Eller kommer ett underkänt på provet innebära att samhället sätter in extra resurser för att eleven skall klara provet?

HUR ska provet göras? Om nu läroplanen säger att entreprenöriella förmågor skall lyftas fram och att elevernas utveckling skall främjas så blir det inte helt lätt att testa av vid ett tillfälle, oavsett hur provet utformas.

Varför ska det vara ett PROV? Jag har sedan flera år plockat bort proven ur min undervisning då de sällan visar elevernas kunskaper. Allt för ofta har jag sett elever som klarar undervisningen alldeles utmärkt och kan göra både skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter i klassrummet men som sedan lämnar in ett blankt prov. Prov premierar även kortsiktig kunskap, kunskap som kan läras intensivt och sedan med gott samvete glömmas bort.

Vilka KUNSKAPER skall mätas? Om vi nu redan har nationella prov i Svenska, Engelska och Matematik så måste det innebära att studentexamen då kompletterar med religion, historia, naturkunskap och samhällskunskap vilket är de gemensamma kurser som finns kvar. Fortfarande kan man ju då ha glädjebetyg i hälften av poängen på gymnasiet.

Det blir bara fler och fler frågor ju mer man tänker omkring konceptet. Att en studentexamen bara skulle vara vägledande i betygssättningen är ju löjligt att tänka om nu tanken skall vara att få rättvisa betyg. Redan idag så fungerar ju inte de nationella proven som det är tänkt, de ska ”vara ett prov av flera i kursen” men gud nåde om eleven får ett annat betyg på kursen än vad det nationella provet visar för då får man inspektion på sig.

Hur ska provet UTFORMAS? Risken är allt för stor att det kommer att mäta läsförståelse och skriftlig förmåga vilket ytterliga kommer att straffa redan hårt utsatta grupper i samhället.

Varför ska vi ha BETYG? Jag börjar tappa tron på betyg överhuvudtaget. Det är kanske ett av de bästa sätten att visa för våra elever att det finns bra människor och dåliga människor och att det kan mätas på en skala från A-F. Vem är det egentligen som vill ha betygen? Det är inte eleverna och inte vi lärare. Högskolorna är inte speciellt intresserade heller eftersom betygen inte visar vad eleverna kan. Det är bara ett trubbigt instrument för urval till nästa nivå. Men betyg fungerar ju som motivation! Eller inte…om jag
som elev presterar på E-nivå så blir jag inte speciellt motiverad av att sträva efter ett A som är snudd på omöjligt att uppnå. Men du blir ju motiverad av att kämpa i alla ämnen för att komma in på din drömutbildning! Eller kanske snarare panikslagen och får lust att hoppa från en bro när man får ett C på ett prov? Men om du kämpar som en galning och ger upp allt annat i livet så kanske du får vara med i lottningen av platser till högskolan lilla vän!

Under mina högskolestudier har jag varit fullständigt nöjd med ett poäng över godkänt på tentor för då har jag pluggat alldeles tillräckligt och faktiskt hunnit med att ha ett liv. Det behöver ju inte betyda att jag kan mindre än den som hade 75% rätt istället vid ett tillfälle, utan kanske är det snarare tvärtom för jag har hunnit skaffa mig livserfarenhet?

Vi får hoppas att utredningen av studentexamen får ta många år och titta på forskning och inte bara på politiska direktiv om enkla, mätbara siffror.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

