Systemfel?

Lärarlegitimation känns i grunden som en positiv sak men det känns också som
att det fortfarande finns en del buggar i systemet.
Jag har nu undervisat i ekonomi i ett par år och efter att ha läst de nya behörighetskraven, pratat med Skolverket och tittat på hur ekonomiprogrammet utformats så ser jag lite bekymmer. Ekonomiprogrammet på vår skola kommer att ha en klass och som ekonomilärare innebär det att jag kommer att undervisa i: Företagsekonomi 1&2, Privatjuridik, Entreprenösrskap och företagande, Internationell ekonomi samt marknadsföring. 600 poäng över tre år, d.v.s. knappt en heltidstjänst när programmet gått tre år. För att bli ekonomilärare har jag läst 90 hp Företagsekonomi, 30 hp Nationalekonomi och 15 hp Juridik. Med det nya ekonomiprogrammet krävs 90 hp Företagsekonomi, 90 hp Juridik och 90 hp Samhällskunskap för att kunna sätta betyg på kurserna ovan. Dessutom måste man undervisa i ytterligare kurser för att få en heltid så det kanske krävs 90 hp till för den kursen om man har otur.
Samma tokighet gäller den som skall undervisa i kursen Sociologi på Samhällsprogrammet. För den kursen krävs att man läst 90 hp Sociologi. Detta kommer att drabba även stora skolor för en lärare lär knappast få heltid att undervisa i Sociologi. Följden blir då att framförallt små skolor omöjligt kan ha lärare som är behöriga i alla kurser de undervisar när man valt att göra på det sättet. En lösning är att läraren har 15% tjänst på 7 olika skolor. Den mer troliga lösningen är att rektor kommer att sätta betyg i en hel del kurser.
Jag har läst in min lärarbehörighet via SÄL-programmet som yrkeslärare och sedan kompletterat med ämnensstudier i ekonomi. Det är fortfarande oklart om man överhuvudtaget kan göra så och jag lär återkomma när jag får min legitimation eller besked om att jag INTE får legitimation.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

