Entreprenörskap

Entreprenörskap skall numera genomsyra all undervisning och efter en dryg termin så börjar en del se att så inte är fallet. I samband med kursen ”Entreprenörskap i skolan” gjorde jag en undersökning som visade att lärare generellt är positiva till entreprenörskap men att man saknar konkreta exempel på hur man kan få in det i sin egen undervisning. För att arbeta vidare med detta så söker vi nu utvecklingsmedel hos Skolverket.

Entreprenörskapsexempel blir så lätt företagsekonomiska exempel men här kommer ett annat projekt som jag arbetar med: Pucksorteringsmaskinen.

Eleven som gör projektet har fått i direktiv att han skall leverera en puck av plast eller metall på en viss höjd och att hans del av maskinen skall skicka vissa signaler och kunna stoppa och startas. Sen HUR han löser problemet är helt upp till eleven. Vi har haft väldigt givande diskussioner med prövande och förkastande av idéer samt revideringar av bygget när man upptäcker problem vartefter man bygger. Med det här projektet täcker vi stora delar av kurserna Elkunskap, Ellära och Styrteknik. Spontana kommentarer från eleven är att han fått en djupare förståelse för en hel del teoretiska begrepp och ser sammanhang mellan det han lärt sig i skolan.

Just det sista ser jag som en stor vinst med entreprenörskap i utbildningen. Att kunna se sammanhang och få förståelse.

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Entreprenörskap. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Entreprenörskap

  1. Sofia Bengtsson skriver:

    Kul med Pucksorteringsmaskinen. Har du hittat några andra bra exempel på ”entreprenörskap i skolan” som ni använder er av?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s