Saxat från SETT – Aron Solomon

”Everybody loves a good story – well told” är ett slagord som Aron gärna använder. Han berättar att vi som lärare är jättebra på att presentera data men har glömt hur man berättar en story. Aron själv kör aldrig samma presentation två gånger eftersom det blir tråkigt och man tappar stinget. Han berättade skräckexempel om hur han träffade sin biologilärare som han haft i skolan och insett att denna kört med samma föreläsning som 23 år tidigare!

Aron som varit runt på många olika skolor över hela världen berättar om kinesiska skolor där barnen har meterhöga travar med böcker på bänkarna och längtar efter rasten då de får möjlighet att läsa lite mer. Skolan skapar elever som är otroligt belästa men som inte kan hantera samarbete och saknar innovationsförmåga.

I USA betalar familjer 6,7 miljarder kronor om året för att slippa sätta sina barn i kommunala och statliga skolor. Man lägger ner massor med pengar på att skapa standardiserade prov i ett land där 20% lever i fattigdom och inte har råd med sjukvård och tandvård.

Skolorna står inför en stor förändring. De har aldrig varit för barnen utan för fabrikerna, men de jobb som skolan utbildar för finns inte längre. Skolan skapades inte för folk som bygger bilar utan för folk som drar åt en likadan mutter på en bil dagarna i ända. Det finns tre sätt att ta sig an den här förändringen: Quit, complain or innovate.

Lärarens roll kommer att förändras. Det handlar inte längre om oss utan om hur vi kan få eleverna att prestera på toppen av sin egen förmåga. Aron tror att det viktiga är att skapa relationer och att arbeta med öppna lärresurser (OER).

En bra liknelse med hur vi arbetar med tillgången till information i skolan och att ”vi måste blockera Facebook” är: att blockera information är som att släppa tre kilo sand över huvudet och försöka fånga det med händerna. Om något år är det dessutom femtio kilo sand.

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s