Saxat från SETT – Joachim Thornström

När iBooks Author släpptes kastade jag mig iväg och köpte mig en Mac för jag insåg ganska snart vilka möjligheter det erbjuder. Så jag var väl redan en av de frälsta när Joachim äntrade scenen, men fick ändå lära mig en del nytt.

Joachim började med att berätta lite om sig själv och om Ystad som arbetat med ”Skriva sig till läsning” med hjälp av iPad. Just detta är något som inte tagits emot med blida ögon från högre makt! Björklund gick ut och sa att ”När man uttrycker sig som att böcker tillhör forntiden och att pennan inte skall finnas då tror jag att man är farligt ute.” Detta tog seminariet fasta på och konstaterade först att det förmodligen inte fanns så mycket böcker på forntiden… Att det var bättre förr vet ju alla och bäst var det 1950 om man får tro på vissa uttalanden om skolan. Om det nu var bättre förr måste det ju vara ännu bättre ännu förr? Så vi tar oss tillbaka till år 1050 och den nya metoden ”Att rista sig till läsning” som var temat i den iBook som Joachim hade skapat för att visa på vilka funktioner som finns. På ett oerhört humoristiskt sätt som fick publiken att flera gånger vika sig dubbla av skratt  visades möjligheten till frågor, tredimensionella objekt och inbäddade filmer som iBooks erbjuder.

http://www.youtube.com/watch?v=hbEviqpqN8Y

Tänk om alla läromedel kunde vara lika humoristiska som ”Att rista sig till läsning”?

Efter seminariet hann jag sitta ner en stund med Joachim i Tänk OM-montern och prata vidare lite. Den stora möjligheten i att det är så enkelt att snabbt skapa snygga böcker ligger i att man kan spara boken som en fil och sedan dela den på t.ex. Dropbox med eleverna som då ständigt har en uppdaterad version av kursmaterialet. Istället för 200 Word-dokument som skrivs ut, kastas, skrivs ut igen, ligger utspridda på en lärplattform…

Enda nackdelen just nu är väl att iBooks Author inte finns som applikation till iPad vilket gör att våra elever inte kan skapa sina egna böcker som t.ex. en del av en redovisning.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Appar, IKT, Paddagogik, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

