Saxat från SETT – Daniel Barker

Daniel är lärare i matematik och fysik på Norra Real gymnasium i Stockholm och berättade om begreppet Flipped Classroom och hur han använder det i sin undervisning.

Det traditionella upplägget inom dessa ämnen är att man börjar lektionen med en ganska lång genomgång och sedan hinner eleverna börja räkna lite (om de har tur). När de sedan sitter hemma och gör läxan så har de ingen att fråga när de kör fast. Med flipped classroom vänder man på begreppen så att eleverna ser en filmad genomgång innan lektionen och sedan gör ”hemläxan” på lektionen med läraren på plats.

Daniel tog ett bra exempel från fysikundervisningen där eleverna skulle arbeta med ”Vågrät kaströrelse” i Fysik B. Innan eleverna började med avsnittet fick de se följande video.

Frågorna som uppstår är då: Är det fejk? Vad hade hänt om han hade missat? Kan man räkna ut var bassängen skall stå?

Den sistnämnda frågan är det som avsnittet handlar om. Nu tittar eleverna på Daniels genomgång hemma. Såhär kan genomgången se ut:

När eleverna sedan kommer till lektionen får de direkt ett problem att börja arbeta med, ofta med inslag på högre nivå än bara godkänt.

Vad händer om eleverna inte tittat på genomgången innan lektionen då? Naturligtvis kan de titta på genomgången på lektionen men känner då pressen när klasskamraterna börjar räkna direkt och kommer bättre förberedda nästa gång.

Vinsterna blir många med det här sättet att undervisa. Istället för att lägga 55 minuter på en genomgång så tar nu genomgången 14 minuter och finns dessutom tillgänglig flera gånger. Daniel kan tydligt se att filmerna får fler visningar inför prov när eleverna vill repetera.

När eleverna räknat på kaströrelsen fick de även möjlighet att omsätta till praktik (vilket är det roliga med fysik):

Kräver det här en massa avancerat utrustning för att kunna genomföras? Inte alls! Du kan läsa mer om hur Daniel gör i beskrivningen av hur han arbetar med Flipped Classroom.

Om du vill ha lite underlag för flippning finns det på TED-Ed.

PS. Undrar du om det är fejk? Mythbusters testar:

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i SETT. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Saxat från SETT – Daniel Barker

  1. MalinC skriver:

    Det låter väldigt vettigt att ha en filmad genomgång, så att eleverna kan repetera och titta igen. Till hösten ska alla elever få Ipads på skolan – funderar på allvar att ibland filma mig själv när jag går igenom vissa moment.
    Men jag tror fortfarande att genomgångar kan vara viktiga i klassrummet-främst för att få igång ett samtal och en diskussion.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s