Skriva eller vara kreativ?

När höstterminen började fick våra 100 ettor på gymnasiet varsin iPad som ett nytt grepp i vår 1-1 satsning. Vi har arbetat med laptop till varje elev sedan 2007 även på ett pedagogiskt plan för att datorn inte bara skall vara en skrivmaskin med inbyggd Facebook. Med införandet av iPad försökte jag introducera ett mera kreativt arbetssätt och annorlunda redovisningssätt med t.ex. Haiku Deck. Eleverna är lite motsträviga och vill hellre ha en skrivmaskin och lärarna uppvisar också en del motvilja och vill hellre ha en skrivmaskin. Här uppstår då konflikten när vi vill att eleverna skall vara kreativa och tänka i nya vägar eftersom GY11 trycker på entreprenörskap och nytänkande. Det går nämligen mot det andra kravet på att högskoleförbereda (där man bara skriver hela tiden) och att elever av idag har ett extremt dåligt språk. Alla sjuttonåringar verkar tänka att ”förskyld” är rätt sätt att stava.

Hur möter vi behoven? iPaden är inte ett verktyg primärt för akademiska uppsatser men att låta eleverna vara kreativa och redovisa på andra sätt hämmar språket ytterligare. Tips mottages tacksamt!

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s