Problemlösning och kreativitet

Idag fortsatte kursen ”Organisation och ledarskap” efter ett juluppehåll. Första lektionen med eleverna blev att titta på problemlösning och kreativitet. Inom nästan alla organisationer hamnar man i möten där man skall diskutera någon form av problem och den här lektionen skulle då ge exempel på några metoder att arbeta med. 

Brainstorming

Den kanske vanligaste metoden när man skall vara kreativ är att brainstorma. Det betyder i korthet att man låter idéerna flöda fram utan att behöva granskas kritiskt. Nackdelar som finns med brainstorming är att den sociala miljön kan hämma idéer (om man inte vill verka korkad inför sina arbetskamrater) och en väldigt dominant gruppdeltagare kan ta över processen.

Tvärtom-metoden

Tvärtom-metoden är egentligen bara en variant på Brainstorming där man börjar med att formulera en frågeställning. När man formulerar en fråga så är det viktigt att den inte blir alltför allmän, i regel så är det lättare att jobba med en lite snävare frågeställning t.ex. Hur kan jag effektivisera mitt pluggande?

Vänd nu på frågeställningen, d.v.s. Hur pluggar jag ineffektivt?

Brainstorma i fem minuter och skriv ner alla idéer på Post-it (en idé per Post-it). ALLA galna idéer ska skrivas ner. Välj ut de som är tokigast/värst/knäppas/roligast och börja med att “översätta” dem. Försök att inte bara översätta rakt av t.ex. sitta i ett mörkt rum och plugga – sitta i ett ljust rum och plugga. Istället kan man försöka tänka lite mer kring det. Kanske behöver jag bättre belysning, kanske kommer ljuset från fel håll. Kanske ska jag sitta framför en dator med lysande skärm, kanske ska jag tala in all viktig information på mp3 så att jag kan lyssna på det när jag är ute och springer osv.

Sex tänkarhattar

Edward DeBono grundade tanken med de sex tänkarhattarna som en metod för att avgränsa delar av ett problem och se på det från olika håll. De sex hattarna har olika färger och funktioner:

  • Vit hatt står för fakta och information. Vad vet vi? Vad behöver vi mer veta? Historiska trender, vad tror vi om framtiden.
  • Röd hatt står för känslor och intuition. Hur känns det? Vad känner den som är del av problemet?
  • Gul hatt står för möjligheter och positivt tänkande
  • Svart hatt står för problem och negativt tänkande
  • Grön hatt står för kreativitet och lösningar
  • Blå hatt sammanfattar och kontrollerar processen

Man använder en av hattarna i taget och fokuserar då BARA på det hatten säger, t.ex. positiva saker. Kritik är inte tillåten och alla i gruppen ska få komma till tals innan man går vidare till nästa hatt. 

Ordningen på hattarna och vilka hattar som används kan variera beroende på vilken typ av problem man tittar på.

Upplägg

Lektionen började med att eleverna fick läsa på om de olika metoderna. Därefter värmdes hjärnan upp med några kreativa övningar. Två och två fick eleverna komma på 10 nya sätt att ta sig till skolan på. Så dumma, roliga, romantiska, praktiska, opraktiska och galna idéer som möjligt. (Brainstorm)

Nästa uppgift var att hitta på nya användningssätt för en tegelsten. (Brainstorm)

Tredje uppgiften för att få igång hjärnan i ett kreativt läge var snabbskrivning. Eleverna fick varsitt papper och skrev ”Det var en gång…”. Sedan fick de två minuter på sig att skriva så många ord som möjligt utan att tänka på hur berättelsen skulle sluta eller vad som skulle hända härnäst.

Träning i tvärtom-metoden blev att komma på hur man gör för att lära sig så LITE som möjligt på en lektion.

Nu var uppvärmningen klar och vi började träning på hattarna genom att jag bad eleverna ta på sig den vita hatten. Sen visade jag en kartong och sa att det var ett husdjur i kartongen. Nu skulle de använda ”vita” frågor får att få reda på mer om vad som fanns i kartongen. Därefter tränade vi på den gula hatten genom att fundera på fördelar med att vara 230 cm lång.

Gruppindelning och dags att ta tag i själva problemen! Fem grupper fick dela på två problem ”Elever pratar medan andra redovisar/undervisar/föreläser” och ”Bästa kompisen flyttar till en annan stad”. Under cirka 10 minuter fick de sedan arbeta sig igenom problemet med hjälp av hattarna i ordningen Vit, Röd, Gul, Svart, Grön och Blå.

Under hela passet var eleverna engagerade och ansträngde sig för att förstå metoderna och lösa problemen. Jag valde sedan ut att grupperna fick redovisa sina gula svar, gröna svar och kanske svarta svar samt den blå sammanfattningen. Fördelar som eleverna såg med metoden var att man delar upp ett problem i väldigt avgränsade delar och inte behöver fundera på de andra delarna just då. Nackdelen var att man lätt kan rusa iväg i den gula hatten och hitta fördelar som kanske inte är riktigt relevanta. Där kom vi fram till att det kan vara bra att hela tiden ha en blå hatt i gruppen som styr processen.

Som avslutning fick eleverna ytterligare någon minut med brainstorming där de försökte få fram fördelar med att flyga ett flygplan upp-och-ner.

Saker jag lärde mig under lektionen var att tegelstenen kan användas som krydda och att fördelen med att flyga ett flygplan upp-och-ner är att man inte kan tappa något på golvet 😉

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Problemlösning och kreativitet

  1. Monica skriver:

    Jag skriver om barns kreativitet och hur viktigt det är att den bevaras.. Läs mer: http://mony71.blogspot.se/2013/02/barns-kreativitet.html

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s