Första halvåret med iPad på gymnasiet

Efter att ha kört 1-1 med PC på gymnasienivå sedan 2007 och sett alla baksidor som det har med krascher, förstörda bildskärmar, tunga datorer som eleverna inte orkar ta med sig på lektion, m.m. så tog vi beslutet att dela ut iPad till våra knappt 100 ettor. Eleverna går Samhällsvetenskapligt, Naturvetenskapligt, Ekonomiskt och Tekniskt program. Före sommaren gick även lärarna över i Apple miljö, fast med MacBook istället för PC.

Nu har ett halvår gått och det kan vara läge att stämma av hur det fungerat hittills.

Förberedelse

Under ett par månader utvärderade jag applikationer, läste hur andra gjort och sög i mig så mycket tips som möjligt för att vara förberedd. Applikationerna som valdes ut var alla gratisversioner eftersom det borde räcka för att fylla de behov som uppstår.

Utlämning och installation

Vi lämnade ut 100 iPad på en och samma dag, med ett trådlöst nät som inte fungerade till 100% vilket gjorde det till en större utmaning än det borde varit 🙂

Inför utlämningen hade jag förberett en instruktion på hur man startade paddan och skapade ett Apple-id. Eleverna hade även fått en lista med appar som de skulle hämta hem och ett par övningar för att testa några av apparna. Problemet som uppstod var dels att vi blev spärrade av Apple när vi försökte registrera för många enheter på en gång, vilket gjorde att inte alla elever kunde ladda ner appar. När inte heller nätet fungerade ordentligt så gjorde det att inte alla kunde ladda ner alla appar och inte heller genomföra övningarna.

Första månaderna

Under introduktionen och genomgång med lärare tryckte vi på att iPad är ett kreativt verktyg och att eleverna ska utnyttja den skapande kreativiteten för sina uppgifter. Dock är både elever och lärare vana med skrivna uppgifter och det är ovant att det inte går att skriva ordentligt på iPad. Några vill ha tangentbord och många tycker att Google Docs / Evernote inte fungerar som skrivverktyg. Detta kan bero på att det trådlösa nätet inte haft tillräcklig kapacitet. Efter ett par månader bestämde vi oss för att köpa Pages till alla elever. På det sättet känner de sig tryggare i ett ”traditionellt” ordbehandlingsprogram där de känner igen funktionerna.

Vi hade en diskussion omkring det fria kreativa kontra det traditionella skrivna och ibland undrar man om det inte är bättre att ge eleverna en mekanisk skrivmaskin? Det är ju ändå det de kommer att behöva på högskolan? 😉 Det är en svår avvägning i att låta eleverna välja redovisningssätt eller att förbereda för långa uppsatser på högskolan. Speciellt eftersom språket hos elever blir sämre och sämre. Problemet ligger inte på något sätt bara hos oss lärare som har svårt att ställa om utan även hos eleverna. Erbjuder man eleverna ”redovisa på valfritt sätt och utnyttja iPaden!” så kommer frågan ”ska vi lämna in skriftligt menar du?”.

Nuläget

Lärare och elever börjar känna sig mer vana med utrustningen och vågar släppa tyglarna lite. Det har t.ex. gjorts fantastiska filmade tolkningar för att beskriva ett problem. Eleverna har blivit säkrare och det är inte lika ofta man hör ”vi vill ha en riktig dator”.

Lärdomar

Om vi fått göra om införandet av iPad, helt fritt och kanske lite utopiskt, så skulle jag sett till att lärarna fick varsin iPad och fick en ordentlig introduktion i hur man använder den och sedan fick använda bara iPad som verktyg under en vecka (helst utan elever för att undvika alltför många hjärtinfarkter). Detta skulle ske minst ett halvår innan eleverna får sina iPads. Under den terminen behöver man sedan ha återkommande träffar där man delar med sig av saker man lärt sig och tillsammans prövar ut nya användningsområden för iPad kopplat till ämnesplaner.

När eleverna skall få sina iPad är det viktigt att se till att man har en infrastruktur som klarar av trafiken och tillgängligheten. Det får inte vara ett hörn i ett klassrum som saknar trådlös täckning. Se till att ha kontaktat Apple innan utdelningen för att inte den utgående ip-adressen skall spärras när eleverna skapar Apple-id. Om eleverna skall ha egna konton på nätet måste dessa skapas i god tid innan (vilket kan vara omöjligt eftersom det ramlar in elever under de första veckorna).

Ägna en halvdag åt att packa upp, skapa konton, ordna mailen och ladda ner de viktigaste apparna. På eftermiddagen kör man sedan iPad övningar där eleverna får använda några appar på ett kreativt sätt. Den klassiska ”intervjua en klasskamrat och berätta för klassen” kan istället köras via Bambuser, Show me, Explain everything eller liknande. Aktiviteterna behöver dock vara rätt styrda annars glider eleverna gärna in på annat. När eleverna är klara kan de fortsätta ladda ner övriga applikationer.

Under de första veckorna/månaderna måste man vara extra tydlig med i vilken applikation eleverna förväntas arbeta och ge dem möjlighet att prova på olika sätt att redovisa och utnyttja det kraftfulla verktyg de har fått. Även om det är intuitivt att komma igång med så kräver det lite handledning och tips för att kunna utnyttjas på bästa sätt.

På länken nedan finns installationsanvisningen och de appar som eleverna har lagt in.

Kreativa ipad övningar

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i IKT, Paddagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s