UF som röd tråd på gymnasiet

Efter en hel del funderande och förberedande presenterade jag mina tankar om upplägget för vår klass med ekonomer i årskurs två. Förslaget mottogs väl och därför delar jag med mig om hur vi tänker arbeta.

Skolverket trycker hårt på att i GY11 ”Examensmålet ska ligga till grund för planeringen av utbildningen och undervisningen från elevernas första dag på programmet.” Det står också i läroplanen att ”Läraren ska samverka med andra lärare i arbetet med att nå utbildningsmålen.”

För många lärare känns det nog som strävansmål som är svåra att uppnå i praktiken. Men våra tankar kan vara en bit på väg.

För Ekonomiprogrammet är examensmålen bland annat ”Utveckla elevernas kunskaper i … entreprenörskap”, ”…utveckla kunskaper som krävs för att starta och driva företag”, ”Innehåll och arbetsformer ska främja elevernas kreativitet och förmåga att samarbeta, ta ansvar och omsätta idéer i praktisk handling.” samt ”I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt få pröva företagande.”

Även för de andra programmen på gymnasiet finns det examensmål som betonar entreprenörskap i någon form utifrån programmets karaktär. Entreprenörskap kan vara både att starta och driva företag, och att vara kreativ, ta initiativ, se möjligheter och lösa problem.

Med detta som grundtanke och det faktum att alla våra ekonomer skall driva UF-företag i årskurs två så satte jag mig ner och gick igenom centralt innehåll i de gemensamma kurser som de läser under årskurs två för att se om det fanns kopplingar till företagandet. Tanken kom från början från en elev som nu driver företag och som undrade varför de inte fick skriva tävlingsbidrag till Bästa UF-företag på Svenskan där de skulle skriva affärssvenska.

Koppling mellan UF och gymnasiekurserna fanns i Svenska 2, Samhällskunskap 2, Engelska 6, Matematik 2B, Psykologi 1, Privatjuridik, Företagsekonomi 2 samt Entreprenörskap och företagande. Den enda kursen som inte gick att få in klockrent var Historia 1B men även där hoppas vi kunna få in någon form av koppling. När man i svenska skall träna på att argumentera så behöver man ju inte ta en påhittad situation att argumentera om, utan man kan argumentera för sitt företag/produkt/tjänst. När man in engelskan skall skriva olika typer av texter kan en av dessa vara att skriva affärsplan på engelska för att samarbeta med UF-företag i andra länder.

Fördelar med det här tankesättet är att vi följer läroplanen, eleverna får sammanhang, vi undviker dubbelarbete och eleverna får en djupare förståelse. Det handlar inte om att skapa teman som eleverna inte brinner för utan att koppla alla ämnen till ett projekt som de ändå genomför.

Nu ska vi alla smälta det här sättet att tänka på och sedan sätta oss ner inför planeringen av nästa år och se hur vi löser det praktiskt. Det här känns som helt rätt väg att gå och för de som inte vill driva UF-företag kan man ha gymnasiearbetet som en röd tråd genom hela utbildningen tänker vi.

Uppdaterat! Dokumentet med kopplingar: Ekonomiprogrammet med fokus på Ung Företagsamhet 2013

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Entreprenörskap. Bokmärk permalänken.

En kommentar till UF som röd tråd på gymnasiet

  1. Ping: Ung Företagsamhet | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s