En lång resa mot legitimation

Idag är det 623 dagar sedan jag skickade in ansökan om legitimation och det kanske dröjer lika länge till innan jag får något besked.

Bakgrunden är att jag nog har tagit den krångligaste och längsta vägen till läraryrket som går. När jag började som nätverkslärare på elprogrammet började jag samtidigt att läsa på det som då hette SÄL-utbildning. Efter tre års studier på halvtid fick jag ut min behörighet som ”lärare i yrkesämnen på elprogrammet”. När jag frågade på utbildningen hur jag skulle göra om jag ville undervisa i andra kurser så var det raka svaret ”det är upp till din rektor att bedöma”.

Anledningen till frågan var att jag också undervisade i kurser på Samhällsprogrammet. Jag försökte istället få svar ifrån lärarutbildningarna vad jag behövde läsa för att bli behörig lärare i Företagsekonomi och det var ingen som riktigt kunde svara på det rakt heller. Det bästa svaret jag fick var att man behövde 90 hp företagsekonomi, 30 hp nationalekonomi och 15 hp handelsrätt. Då detta var det närmaste sanningen man verkade komma så läste jag in dessa kurser och skickade iväg ansökan om lärarlegitimation. Under tiden jag väntat så har jag dessutom hunnit läsa in 45 poäng juridik ytterligare. Min ansökan ligger förmodligen längst ner i högen eftersom det kommer att kräva något slags beslut på OM man kan göra såhär och sedan undersöka vad som ingått i de 24 kurser jag har läst på en massa olika högskolor.

Resultatet kommer att bli spännande 🙂

2014-01-17 Uppdatering! Nu är jag legitimerad lärare i Företagsekonomi och Juridik. Det krävdes dock att Skolverkets generaldirektör gick in och drog i lite trådar innan den blev klar efter 887 dagar.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

