Gymnasiearbetet

Nästa år är det dags att handleda gymnasieungdomarna för första gången i ett gymnasiearbete. Efter att tidigare ha varit ansvarig för projektarbetskursen och handlett många UF-företag kände jag mig lite orolig inför det nya okända gymnasiearbetet. På Twitter fick jag se att Procivitas i Växjö skulle köra en heldag med gymnasiearbetet vilket väckte min nyfikenhet. Vi bokade in en träff och pratade om hur de introducerat gymnasiearbetet för sina lärare och hur de hade tänkt. Sen fortsatte vi hemma på vår kammare att planera hur vi ville lägga upp det för våra lärare. Nu har vi haft en lyckad dag i kollegiet och självklart delar vi med oss våra tankar.

Före mötet fick lärarna i hemläxa att läsa sidan 42-47 i Gymnasieboken. Vi delade upp en halv dag i följande pass:

45 minuter presentation om vad gymnasiearbetet är och inte är.

15 minuter för att läsa exemplen på gymnasiearbeten från Skolverket.

45 minuter arbete i programgrupper (Samhäll, Natur och Teknik valde vi) där uppgiften var att ta fram tre frågeställningar utifrån examensmålen för respektive program.

15-30 minuter redovisning av vad man kommit fram till

30 minuter åter i grupperna. Nu valde man ut en av frågeställningarna och beskrev med Storytelling hur det här gymnasiearbetet hade gått. Till sin hjälp fick man punkter att fundera från: arbetsgång, hur avgränsades frågeställningen, vilka problem råkade eleverna ut för, hur har eleverna visat att de är högskoleförberedda, hur bedömer man att arbetet är på gymnasial nivå (kvalitet/kvantitet), hur redovisades det, hur skaffade lärarna bedömningsunderlag, hur samarbetade handledare, examinerande lärare och ämneskunnig?

15-30 minuter redovisning av Storytellingen

15-30 minuter framtid.

Nu fokuserade vi dagen på den närmaste framtiden men det längre perspektivet var också viktigt för oss. Vi har valt att se gymnasiearbetet som ett kvitto på vad vi lyckats lära eleverna under tre år. Hur förbereder vi de på bästa sätt inför det? Hur arbetar vi med progression inom vetenskaplighet, eget ansvar, opponentskap, rapportskrivning, m.m.? Det är stora frågor som vi precis kastat upp i luften och som behöver få lite bearbetad mylla att landa i. Grundtanken som vi försökte plantera var att i planeringen av alla kurser så bör man lyfta tanken ”Hur bidrar jag i min kurs / mitt ämne till elevens gymnasiearbete?”.

Förmiddagen var väl investerad och nu spelar alla kollegor på samma planhalva. Saker som vi fortfarande funderar på är om inte handledare och examinator (betygssättande lärare) bör vara två olika personer. Anledningen är att då får man mer fokus på att slutprodukten håller hög kvalitet utan att man läser in saker som man sett under handledningen.

Avslutningsvis konkreta exempel på vad dagen gav för Teknikprogrammet.

De tre frågeställningarna lydde:

  1. Hur stor är tillförlitligheten hos ”träningsappar” gällande t.ex. kaloriförbrukning
  2. Hur ser de manliga respektive kvinnliga karaktärerna ut i spelvärlden
  3. Förlitar vi oss för mycket på tekniken? En kritisk granskning av när mobilen ersätter kompassen och hemtester ersätter läkare
  4. Kan man räkna ut hur man bäst spelar Angry Birds

Till steg två valde vi ut den första frågeställningen och beskrev elevernas arbete såhär:

Avgränsning: Antal appar, storlek på testgrupper, vilka funktioner ska testas? Träningsmetod?

Frågor: Vilka appar? Ska vi vara testgrupp eller annan grupp? En eller flera typer av mobil? Vilken räknemodell använder man (vad jämför vi med?) Hur säkrar vi validiteten?

Arbetsgången: Först bestämmer vi vilka appar som ska testas. Avgränsning av vad som skall mätas och hur mätningen skall ske. Vi valde att fokusera på kaloriförbrukning vid löpning. För att säkerställa validiteten fick samma testpersoner pröva flera olika appar.

För att kunna ha kontroll på experimentet var vi med under testerna i september. För att inte personlig utveckling skall påverka kvalitén valde vi att göra alla tester under samma månad.

När vi hade alla mätdata började vi arbeta med bakgrundsavsnittet. Vad påverkar kaloriförbrukning? Information om löpträning. Vilka appar vi har valt ut och deras relevanta funktioner. Vår hypotes när vi började var att apparna inte visar rätt.

När vi läste på inför bakgrundsavsnittet kom vi på att vi borde tagit reda på vikt, maxpuls, ålder och annan information som påverkar kaloriförbrukningen. Som tur är hade vi skrivit namn på resultaten och kunde därför gå tillbaka till testgruppen och fylla på med vissa parametrar (några av tjejerna vägrade uppge sin vikt).

När vi hade sammanställt alla siffror visade det sig att Runkeeper visade i genomsnitt 10% för hög kaloriförbrukning jämfört med den traditionella uträkningsmetoden. Däremot fanns det ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan operativsystemen.

Redovisningen skedde inför ettor på idrottslektionerna. Vi fick dessutom opponera mot en grupp som hade tittat på manliga och kvinnliga huvudpersoner i spelvärlden. De tyckte vi borde redovisat skillnader mellan tjejer och killar i undersökningen samt att vi saknade en etisk diskussion omkring presentationen av testresultaten. Vi hade t.ex. satt ut den enda tjejen i Teknikklassen på ett diagram.

Examinatorn tycker att det fattas vissa delar av processen i den skriftliga rapporten och pratar därför med handledaren för att reda ut dessa frågor och återkopplar till eleverna.

Inför genomgången av arbetet pratade examinatorn med testlabbet på Arena Rosenholm i Karlskrona som arbetar med friskvård och konditionsmätning som fick ge sitt utlåtande omkring rapporten.

 

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gymnasiearbetet

  1. Ping: UF som gymnasiearbete? Absolut! | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s