UF som gymnasiearbete? Absolut!

Lagom när många av oss har hunnit landa i tankarna omkring hur gymnasiearbetet skall bedrivas nästa år så kommer någon och säger ”men UF då?”. Majoriteten av eleverna som startat företag i Ung Företagsamhets koncept har gjort det i gymnasiekursen Projektarbete och det oron har varit stor för att det inte längre skulle gå med gymnasiearbetet.

På SM i Ung Företagsamhet rätade UF ut en hel del frågetecken med stöd från Skolverket och jag ska försöka sammanfatta hur tankarna går.

Börja med att ställa in hjärnan på att det absolut går så skall jag ge lite exempel på hur man kan arbete med UF som metoden för att klara sitt gymnasiearbete.

”UF-företagande går att bedriva som gymnasiearbete på yrkesprogrammen och de högskoleföreberedande programmen om målen för gymnasiearbetet uppfylls” (citat från intervju med Skolverket)

Det viktiga för både gymnasiearbetet är just att det skall relateras till examensmålen, oavsett om man gör en mer traditionell skrivuppgift eller driver företag.

I examensmålen för yrkesprogrammen står det uttryckligen att ”Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.” Det viktiga för UF-företaget är då att deras produkt har en stark koppling till programmet. När eleven sedan gör sitt gymnasiearbetet så ”att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift.” sker det med hjälp av UF-året. Att driva sitt företag blir alltså metoden för att genomföra gymnasiearbetet.

Skolverket säger ”Företagsliknande former kan innebära att eleven startar och driver ett företag inom ramen för gymnasiearbetet. Om eleven startar och driver ett företag är det ändå viktigt att betona att gymnasiearbetet ska visa att eleven kan utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, inte att eleven kan starta och driva företag.” Eller kort sammanfattat: ”Bullar före budget”

Exempel yrkesprogram

Barn- och fritidsprogrammet: Barnvakt GBG UF har som affärsidé ”Med hjälp av hemsida hitta den bästa kombinationen av barnvakt och familj. Vårt mål är att tillgodose föräldrarnas behov av egen tid och se till att barnen är trygga i sin hemmiljö.”

El- och energiprogrammet: Datordoktorn UF har som affärsidé ”Vi tillhandahåller hjälp och förstklassig underhållning och reparation av samtliga dataorelaterade problem.”

Handelsprogrammet: Omaka UF beskriver sitt företag såhär ”Vi har valt att kalla oss för Omaka UF just för att det är ”omaka par” strumpor vi vill motarbeta. Vi kommer att sälja en sockclip som under hela tvättprocessen håller ihop dina strumpor så att du aldrig mer får en strumpa över.”

Hotell- och turistprogrammet: Ett bra exempel här är att skapa stadsvandringar.

Sammanfattning yrkesprogram

Alla mål för gymnasiearbetet uppnås på programmet om eleverna väljer att driva ett UF-företag som erbjuder en produkt som har stark anknytning till examensmål och yrkesutgångar för respektive program.

Högskoleförberedande program

På de högskoleförberedande programmen måste eleverna formulera en frågeställning (utom på det estetiska programmet). Här kan man t.ex. omarbeta sin affärsidé till en frågeställning. På Natur och Ekonomi krävs en skriftlig rapport medan det på övriga högskoleförberedande program är lite friare.

Ekonomiprogrammet: Eleven väljer en produkt (tjänst eller vara) som kan kopplas till ekonomi eller juridik. Frågeställningen kan vara av typen ”Finns det en marknad för X i staden Y”. Frågeställningen, analysen och utvärderingen av marknadsundersökningen samt det faktiska försäljningsarbetet blir grunden för elevernas rapport. ”Hur bygger man ett starkt varumärke” skulle kunna vara en annan frågeställning att arbeta med. UF blir metoden för att få fram svaren.

Naturvetenskapliga programmet: Eleverna väljer en produkt som går att koppla till naturvetenskap eller teknik. EcoCan UF är ett exempel på ett företag med en miljövänlig, biologiskt nedbrytbar termos. Frågeställningen kan då bli att titta på hur produktens livscykel ser ut biologiskt, fysiskt och kemiskt. Detta sker i tilläggsmomementet Miljöplan.

Samhällsvetenskapliga programmet: Ung omsorg började sin resa som ett UF-företag med ”Ett generationsöverskridande projekt som ger de äldre livsenergi och gör de unga intresserade av vårdarbete”. Ett projekt som bygger på socialt entreprenörskap och där en frågeställning skulle kunna vara ”på vilket sätt påverkar ungdomars närvaro de äldre på ett äldreboende?”.

Teknikprogrammet: Brädbolaget tillverkade egna Longboards. De skulle i ett gymnasiearbete kunna utveckla den idén med en frågeställning som ”Hur kan dagens hjul på longboards förbättras så att de blir attraktivare på marknaden?”

Sammanfattning högskoleförberedande program

Varan eller tjänsten måste vara kopplad till programmet som eleven läser. UF-året är inte själva gymnasiearbetet utan tillvägagångssättet (metoden).

”UF-företagandet kan bli ramen. Gymnasiearbetet görs som ett UF-företag men UF-företagandet är inte själva gymnasiearbetet.” (Citat från intervju med Skolverket)

Alltså: Bullarna före budgeten.

Efter den genomgången kände jag i alla fall mig som Linnea Henriksson sjöng på galamiddagen: ”Jag är lyckligare nu”

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Entreprenörskap. Bokmärk permalänken.

En kommentar till UF som gymnasiearbete? Absolut!

  1. Jessy Ewel skriver:

    Hej! Jag arbetar på gymnasieprogrammet Sam med beteendeinriktining profil idrott. Jag tänker att UF som du säger just är metoden. Men kan det inte vara teori också? Våra skriver rapport där en rubrik är teoridel. Hur tänker du?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s