Framtidens läromedel

Patricia Diaz ställde en fråga på Twitter om vad det viktigaste är med ett riktigt bra digitalt läromedel. Jag svarade med att det borde innehålla ”kombinerade medier (text, bild, film). Interaktivitet. Dröm vore nivåanpassning utifrån förkunskapstest.” Sen stod jag där på stegen och skrapade färg och funderade på om det verkligen var det som behövdes för att jag skulle använda ett läromedel i undervisningen?

Jag använder inte traditionella läromedel för att de generellt (enligt mitt tycke) håller ganska låg kvalitet. Dessutom innehåller de aldrig det jag är ute efter. 

Om jag tänker utifrån en lärsituation så skulle jag när jag kommer till ett avsnitt vilja ha en tom ”bok” där jag kan söka upp information omkring området från fria resurser (OER). Hämtat material skulle redigeras och justeras efter mitt behov. Förklarande filmer kunde läggas in och kopplingar till fördjupningsmaterial. Självtester som återkopplade till eleven vilka förmågor / områden där kunskapen inte är tillräcklig. Eleverna skall också kunna komplettera med material om de tyckt att förklaringen i boken inte är bra eller att de fått nya kunskaper som de vill förmedla. Boken ska också kunna innehålla filmer som introducerar nästa avsnitt.

I slutet på varje avsnitt finns en uppgift att lösa där eleverna tillsammans arbetar kring problemet i boken och avslutar med att skapa en ny uppgift till nästa grupp som skall läsa kursen.

Där någonstans ligger mina tankar kring läromedel just nu och det liknar mer blogg / hemsida än ett traditionellt läromedel. Men det är nog de behoven jag har och kanske just därför har jag ingen kurslitteratur.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

