Distansstudier eller inte…

Jag har en del av min tjänst som studie- och yrkesvägledare och tycker det är roligt och inspirerande. Eftersom jag är lärare på större delen av tjänsten och obehörig som SYV tänkte jag investera i min fritid och läsa in behörigheten. Sökte in till utbildningen förra året men kom inte in på grund av för dåliga gymnasiebetyg. Kompletterade med högskoleprov och klarade antagningen i år 🙂 Eftersom jag heltidsarbetar sökte jag distansutbildning, vilket fungerade utmärkt när jag läste in lärarbehörigheten. 

Tyvärr har jag nu fått tacka nej till platsen på Stockholms universitet och behöver skriva av mig lite om anledningen. De så kallade distansstudierna på SYV-programmet innebär fyra hela veckor på campus varje termin. En distansutbildning med 25% obligatorisk närvaro. Eftersom det är en heltidsutbildning så förutsätter man nog att eleverna är arbetslösa och då kan man fundera lite kring det. Att för mig lägga en vecka i Stockholm på billigaste sätt med resa, boende och SL-kort skulle kosta 3132 kr. Fyra gånger på en termin innebär alltså 12500 kr. 25000 kr om året. Hur finansierar man det som student? Skulle man arbeta för att finansiera sina studier så skulle man behöva ha ett arbete där man arbetar tre veckor och är ledig den fjärde (eftersom man då skall vara på utbildning). I mitt fall som lärare skulle det innebära att man behöver en vikarie var fjärde vecka vilket är helt orimligt.

För att kunna följa den här distansundervisningen tycker jag att det känns som att man måste bo i Stockholm och vara heltidsstudent. Varför kallas den då distansundervisning?

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

