Glädjebetyg

Jag är en certifierad förstelärare som brinner för mitt jobb och skolutveckling och det gör ont att se hur media hela tiden smutskastar skolan och alla som arbetar i den, både lärare och elever. Varje dag kämpar jag för att få eleverna att upptäcka lusten att lära. Alla elever är inte motiverade alltid och det är vi som pedagoger som går in och gör skillnaden. Jag vill att alla mina elever skall prestera på toppen av sin egen förmåga och helst skall alla uppnå ett A i alla mina kurser. Men skolan är också så mycket mer än betyg. Det handlar om att finna sin roll som ung vuxen i en ny grupp och nya sammanhang. Det är ett steg på vägen mot ett tryggt vuxenliv där man har mod att förändra det man inte tycker är bra.

Debatten om glädjebetyg och hot från rektorer har funnits i många år och frågar man eleverna så är det alltid lättare att få högre betyg på någon annan skola, oavsett vilken elev man frågar. Alla inom skolan strävar efter att öka meritvärdena men det innebär inte att man ska sätta högre betyg. Istället får man varje dag arbeta med nya metoder för att få eleverna ännu mer engagerade i sin utbildning. Vi som lärare är ett kollegie som arbetar stenhårt med att tolka de luddiga betygsgrunder som finns och som tillsammans med eleverna arbetar framåt för att de ska utvecklas och våga satsa det lilla extra. Tryggheten, modet och det breda kunnandet visas inte på ett prov eller en examination utan det är en process under hela skolgången. Resultatet syns tydligast efter skolan när det ”riktiga” livet börjar och då ser jag en lust och ett mod att ta sig an livet hos de elever jag har haft som gör mig trygg inför framtiden.
 
Tänk om media skulle våga lyfta något som är bra i skolan?
Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

