Hos mig kan man bara få E

Åtminstone de två första tredjedelarna av kursen på gymnasiet. Tanken om att bedriva undervisning på E-nivå för att sedan fördjupa sig fick jag från Per Måhl och jag började lägga om min undervisning 2007.

Att ge eleverna möjlighet att få ett A på första provet eller inlämningen tycker jag är vansinne, speciellt med GY11-betygen. Ett A innebär att man uppfyller allt på A-nivå samt att man analyserar och ser samband i ett ämne i princip på högskolenivå. Jag är inte så duktig lärare att mina elever klarar det i ett nytt ämne tre veckor in på terminen. Istället väljer jag att gå igenom alla delar i kursen på E-nivå innan vi fördjupar oss och börjar se samband.

För eleverna kan det här i början vara oerhört frustrerande eftersom de har en vana ifrån skolsystemet att behöva prestera på högsta nivå hela tiden och snarare spekulera än analysera om saker de inte är förtrogna med. Jag kommer särskilt ihåg att jag hade en elev som i trean på gymnasiet hade mig för första gången och som vid de första inlämningstillfällena under kursen var oerhört frustrerad över att inte få möjligheten att arbeta på högsta nivå. När kursen sedan var slut kom hen och förklarade att hen aldrig skulle fått så högt betyg med ”traditionell” syn på betyg i kursen. Det är också det allmänna intrycket jag har att eleverna får högre betyg med den här metoden eftersom de får möjlighet att t.ex. se samband på ett annat sätt.

Mitt tips till dig är att när du sitter med planeringen fundera på om du inte skulle prova att köra en kurs såhär och se hur det känns.

Mitt tips

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

