Förstelärarrollen

Igår läste jag @flippadefroken som skrev om förstelärare (http://mittflippadeklassrum.wordpress.com/2014/03/02/forstelarare-eller-i-forsta-hand-larare/). Bra tankar om att alla lärare egentligen borde vara förstelärare! Fast som förstelärare kan jag säga att riktigt så enkelt är det inte. Vi lever tyvärr inte i en utopi där alla lärare brinner för sitt jobb utan det finns fortfarande en hel del lärare som går in i klassrummet, sätter på en film och går därifrån. Vi kan tycka att alla lärare (och elever) alltid skulle prestera på topp men olika omständigheter gör att man kanske varken kan eller vill ta det ansvaret.

Jag har alltid engagerat mig i skolutveckling och nyfikenheten driver mig att hela tiden lära mig mer och då vill jag också att andra skall vara lika engagerade. Med förstelärartjänsten har jag möjligheten och mandatet att arbeta med det jag brinner för och dessutom få lite extra betalt för det.

Naturligtvis är det inte helt okomplicerat eftersom frågan om avundsjuka alltid dyker upp på en arbetsplats där någon får 15-20% högre lön än sina kollegor. Jag kan inte påstå att just det har varit något stort problem, men däremot finns andra problem. Risken finns att de som ansökt om förstelärartjänst och inte fått den tappar sugen. Ett annat problem är att många skolor valt att inte ge förstelärarna någon tid för sitt uppdrag. Att fortfarande jobba  heltid som lärare och sedan ovanpå det driva skolutveckling blir kämpigt och inte alltid på den nivå man hoppas på. Största anledningen till att kommuner och fristående huvudmän väljer att göra så beror på att lönetillägget på 5000 kr finansieras av staten och eventuell neddragning i tid skulle kosta arbetsgivaren pengar och det utrymmet finns sällan.

Visst finns det saker i reformen som behöver ändras, men grundprincipen att lärare som är beredda att satsa extra skall ha möjligheten och kunna premieras för det tycker jag är viktig.

Blogg100 – nr 3.

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

