Val på gymnasiet

Just nu pågår inriktnings-, fördjupnings- och individuella val på vår skola. En del av min tjänst är som SYV så det är naturligt att jag är inblandad i allt det här. Med GY11 har man begränsat det fria valet för eleverna genom att sänka poängen för individuellt val från 300 poäng till 200 poäng. I grunden är det bra eftersom det blir alldeles för många val, men det ställer också till med problem. Problemet stavas meritpoäng. Systemet som skall göra att elever fortsätter att läsa språk och matematik på gymnasiet och då belönas för det. Systemet kan ge maximalt 2,5 meritpoäng som läggs ovanpå meritvärdet (det uträknade betygsvärdet). Uppdelat på maximalt 1,5p för moderna språk steg 3 och 4, 1p för Engelska 7 och sedan maximalt 1,5p för matematiken.

Jag tar ett exempel med en elev som läser Naturvetenskapligt program med naturvetenskaplig inriktning och tänker sig att bli läkare. Om eleven varit strategisk och gjort ett språkval redan i årskurs sex så har den förhoppningsvis läst moderna språk steg 3 under första året på gymnasiet (0,5 meritpoäng). Läkarprogrammet kräver Matematik 4 så endast Matematik 5 ger meritpoäng (1 meritpoäng). Nu har eleven (om den klarar kurserna med minst E i betyg) skrapat ihop 1,5 meritpoäng av maximala 2,5 och behöver ytterligare en meritpoäng för att överhuvudtaget ha en chans att komma in på läkarlinjen. Då går 100 poäng av de 200 indiviuellt valbara poängen till Engelska 7 eller Moderna språk steg 4. De sista 100 poängen kan man ha hur roligt som helst med 😉 Men här finns det ju så mycket roligt man vill läsa! Därför vill eleverna gärna läsa utökat program för att få med alla roliga kurser de också vill läsa förutom det de måste läsa. Som om Natur inte var tillräckligt tufft ändå!

Meritpoängen har mer eller mindre tvingat in eleverna i vilka val de måste göra (oavsett om de är bra på ett ämne eller inte) för att kunna komma vidare och det är inte helt lyckat. Eller som en elev sa: ”Varför ska jag läsa tyska ett år till när jag aldrig kommer att ha någon användning för det?”. Jo, för att du ska få meritpoängen får jag svara då även om det skär lite i hjärtat när jag ser att du skulle utvecklas så mycket mer av att läsa Bild och form eller en ledarskapskurs. Det kanske inte är så konstigt att eleverna tappar sugen?

Blogg 100 – Nr 6

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s