Att spela på samma planhalva

Igår skrev jag om att IKT-satsningar kan ta tid eftersom det är människor som behöver växla om sina tankebanor från något bekant och tryggt till något helt nytt som ska bli det nya bekanta och trygga. När man väl har kommit så långt och börjar arbeta med flippade klassrum, bloggar, filmer, delade dokument och alla härligheter som tekniken erbjuder så kanske man hamnar i läget att eleverna inte vill. Karin Brånebäck (@braneback) fångade tanken i Eleverna är lata. Tänker man efter är det kanske inte så konstigt att de slår bakut ibland. De vill också ha det trygga och bekanta, kanske speciellt för att de vet att de blir bedömda och måste prestera på topp vid så många tillfällen. Då är ett prov som det går att plugga till och sedan lägga undan kunskapen ett säkert sätt för dem som de känner sig trygga med. Men ju mer vi arbetar med elevernas kreativitet och möjligheten att se helheter i undervisningen, genom alla stadier, desto tryggare kommer eleverna att vara och desto mer utmaning kommer de att kräva av oss pedagoger för att utvecklas ännu längre.

Blogg 100 – Nr 9

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, IKT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s