Gymnasiearbetet

I år är första året som gymnasieskolorna brottas med det nya gymnasiearbetet. De som lagt ner ett gediget arbete har insett att det inte bara är projektarbetet med ett nytt namn utan faktiskt ett ”kvitto” på vad eleverna har lärt sig på respektive program. Första året kommer nog alla, precis som vi på vår skola, slita sitt hår i arbetet med att hitta ett arbetssätt som man tycker fungerar.

Nu när vi kommit en bit på väg och hört några av de första opponeringarna så börjar det bli dags att sätta sig ner och stämma av vad som fungerat och vad som behöver ändras inför nästa år. Just nu känns det som att det stora problemet ligger i att få 15 handledare att ställa ungefär samma krav på eleverna och enas om hur ett arbete ska se ut. Det problemet bottnar nog i högskolornas envishet med att på varje institution ha egna regler för hur ett större arbete ska se ut, i vilken ordning rubriker skall vara och vad som skall vara under respektive rubrik.

I morgon ska vi i alla fall sätta oss ner och börja titta på att skapa en processkarta för hur ett gymnasiearbete ska gå till. Spännande!

Blogg 100 – Nr 16

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s