Gymnasiearbetet processas

Idag slog vi våra kloka huvuden ihop och funderade lite kring gymnasiearbetet. Nu när opponeringarna är igång så har vi fått lite känsla för vad som har fungerat och vad vi måste bli bättre på. Vi skapade också en processkarta för hur nästa års arbete med gymnasiearbetet borde göras. Arbetet är fortfarande i produktionsstadiet men de stora dragen som vi tog upp var:
I ett område som involverar flera lärare (i princip alla på vår lilla skola) är det extra viktigt att man har en samsyn om hur ett arbete ska se ut, vilken nivå på vetenskaplighet det ska vara och hur mycket innehåll det ska vara i respektive avsnitt i rapporten, m.m. För att komma vidare där kommer vi att bli bättre på att sätta en gemensam nivå innan nästa års elever introduceras i gymnasiearbetet. Vi ska försöka enas om en eller ett par mallar för hur rapporten skall se ut. Vi kommer att arbeta med grupphandledning vid fastlagda tillfällen som är klara redan när arbetet med gymnasiearbetena börjar.
Framförallt känns det skönt att ha byggt stommen till en process som är transparent för både lärare och elever samt lätt att följa. Tankesättet rekommenderas 🙂

Blogg 100 – Nr 17

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s