Ett nyupptäckt land

I morgon ska eleverna få en uppgift där de har upptäckt ett nytt land och får fria tyglar att skapa ett rättssystem från grunden. Hur ska reglerna se ut? Vem är det som bestämmer? Vilka typer av straff ska man ha för de som inte sköter sig? Ska man ha fängelser? Sen får de också fundera kring om det är någon svensk lag som de irriterat sig över och vill skriva om. Steg två när eleverna lämnat in synen på sina nya rättssystem är att byta med varandra och titta på staten utifrån ur ett etiskt och rättsfilosofiskt system. Är de som bestämmer reglerna opåverkbara, är det likhet inför lagen, är straffen proportionerliga, m.m.
Grunden till uppgiften i kursen Rätten och samhället är UR:s programserie Brott och straff.
På papperet känns det som en spännande uppgift och nu är det upp till verkligheten att leverera!

Blogg100 – nr 19

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, Juridik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ett nyupptäckt land

  1. Ping: Uppföljning på det nyupptäckta landet | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s