Det orimliga i nationella prov

Som ”utomstående”, d.v.s. en lärare som inte styrs av nationella prov, tycker jag att hela NP-karusellen är helt orimlig. Framförallt gäller det i matematik där det t.ex. är en chansning om det är samma innehåll på provet som i boken. All tid som avsätts för träning inför provet, själva provet och sedan rättningen. Men det sjukaste är sedan diskussionen omkring betyg på provet i jämförelse med kursbetyg. Det nationella provet skall vara ett prov precis som andra och får inte styra betyget. Men kursbetyget får inte avvika för mycket från betyget på NP. Samtidigt så får betyget inte ligga för nära resultat på NP. Lagom är 20% avvikelse om man inte ska få skit från media och Skolinspektionen. Allt detta för ETT provtillfälle med all den stress som prov innebär. Dessutom verkar trenden vara att införa fler nationella prov. Ett system som jag ifrågasätter, men samtidigt svårt med dagens skola att få en likvärdighet.

Blogg 100 – nr 28

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s