En tandlös reform

För 2,5 år sedan började arbetet med legitimering av lärare i skolan. Några satte sig ner och bestämde en massa saker om vad man borde ha läst för att man i fortsättningen skulle få kalla sig för lärare. Lärarna började skicka in sina ansökningar och då upptäcker man att ”det var värst vad många olika sätt man kan bli lärare på”. Nya direktiv om anpassning av reglerna och lite övergångsregler för att de som är nära pensionen inte ska behöva omskola sig. Något som man i grunden kan tycka är bra, men samtidigt så underminerar man reformen för varje sådant steg. Det finns många fel i systemet också som t.ex. Jag som fick vänta nästan 900 dagar på min legitimation. Jag och många andra kan inte heller få svar på vad man ska läsa om man vill komplettera upp en behörighet utan får svar av typen ”läs ett par år och ansök sedan så får vi se”.
Det stora problemet med reformen har man nog inte blivit varse ännu utan det kommer först den 1/7 2015 när man måste ha legitimation för att få undervisa och sätta betyg. Vi kan ta ämnet Sociologi på gymnasiet som ett exempel. Det är en 100 poängskurs som man endast läser på Samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap. För att vara behörig att undervisa i den kursen måste man ha läst 90 högskolepoäng Sociologi. Det har dessutom inte funnits någon lärarutbildning med Sociologi i examen. På alla skolor som har beteendevetenskap måste nu någon lärare, på sin fritid, läsa 1,5 års heltidsstudier som ska vara klara senast 30/6 2015. Går det bra med det tycker ni?
Nästan samma sak gäller för juridik där det stora flertalet av ekonomi/juridik-lärarna har 15 hp juridik men behöver 90.
Vad tror ni kommer att hända när reformen slår igenom fullt ut och det saknas lärare på 75% av skolorna som har nyss nämnda ämnen? Är rektorerna beredda att lägga ner programmen? Är regeringen beredd att ta den kritiken? Eller kommer det ytterligare övergångsregler/undantag/avskaffande av reformen? Enklast är kanske att vi låter alla som någon gång undervisat bli behöriga i ämnen som de kvackat runt i? Eller så får rektor sätta betyg i alla kurser där det är obehöriga lärare. Att bedriva undervisning i glesbygd kommer knappt att gå annars. Då är vi i det läget att reformen med legitimationer inte spelar någon som helst roll.
Jag blir mest mörkrädd för att ingen verkar uppmärksamma problemet!

Blogg 100 – nr 31

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s