Mer om iTunes U

Nu har jag testat att lägga upp ett avsnitt av en kurs i iTunes U. Jag valde bokföring från Företagsekonomi 1 på gymnasiet eftersom det är ett avsnitt där jag blandar skrivet material med film och övningsuppgifter.

Det skrivna materialet har jag valt att göra som iBooks eftersom jag då kan kombinera text, bilder och interaktiva övningar till eleverna samt uttal av svåra ord. Några moment valde jag att filma eftersom det var lättare att beskriva steg för steg i filmad form.

Till det har eleverna sedan fått övningar och facit. Ur elevens perspektiv kan det se ut såhär:

itunesu

Fördelarna som jag ser det är allt är samlat på samma ställe, även appar som eleverna ska använda. Eleverna kan också välja att arbeta på i sin egen takt. De som greppar fort kan rasa framåt och de som behöver repetera ett par gånger innan det sitter har möjlighet till det. För oss som är en 1-1 skola med iPad känns det som att fler lärare borde anamma att lägga upp sina kurser i iTunes U.

Nackdelar som jag upptäckt är att man måste vara väldigt tydlig i sina beskrivningar och uppgifter eftersom man inte alltid kan ge kompletterande information när eleven behöver det. Fast då kan jag uppdatera direkt så att kursen är ännu mer aktuell, vilket jag inte kunnat om jag t.ex. skrivit ut uppgifter åt eleverna.

Blogg 100 – nr 35

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, Paddagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

