Jag orkar inte

Idag gav jag eleverna en uppgift om hållbarhet där de ska få arbeta med de problem som finns omkring bomull samtidigt som de funderar på företags ansvar i samhället. Det blir en ganska stor uppgift med gott om lektionstid för att man ska hinna sätta sig in i problemet och kunna gå mot de högre betygsnivåerna. Uppgiften är dessutom fri i redovisningsform så jag hoppas på lite kreativitet, kanske i form av en debatt mellan en bomullsplockare och jeanstillverkaren.

På papperet känns det så bra men sen kommer verkligheten. För att få en förståelse för problemet skulle eleverna börja med att läsa Världsnaturfondens bomullsrapport och där tog det stopp med en hel del gnäll om att den var på 36 sidor. På ett högskoleförberedande program. Att inte orka är grunden i en stor del av nedgången inom skolan. Eleverna har helt enkelt inte uthållighet utan vill bli färdiga så fort som möjligt, sluta tidigare och nöja sig med ett E. Om tio år kommer vi att ha forskningsartiklar som är 200 tecken långa. Hur ska vi komma över den här tröskeln? Eller är det bara hur vi ser på hela begreppet skola?

Blogg 100 – nr 40

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag orkar inte

  1. Ping: Rätt i tiden | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s