Koppling till verkligheten

Jag är fast övertygad om att uppgifter som eleverna gör fungerar bättre om de har en koppling till verkligheten. På förra årets SETT-mässa uttryckte Josef Sahlin och Martin Fernström detta i sin föreläsning Viktigt på riktigt: ”Få uppgifter med rikt innehåll som tar lång tid med riktiga mottagare under processen och när det är klart.” Inte helt lätt att få till men värt att sträva efter. För mig är en sådan uppgift när eleverna driver UF-företag under ett år. Ett annat bra exempel läste jag om idag. I Lärarnas tidning var det ett reportage om Mélanie Piedoie som driver ett projekt i franska där eleverna får resa till Paris i olika roller och ställs inför olika problem från verkligheten, t.ex. att bagaget försvinner. Ett härligt exempel på koppling till verkligheten.

Blogg 100 – nr 48

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Koppling till verkligheten

  1. Ping: Lyckas med digitala verktyg i skolan | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s