UF och EwB

Efter att ha arbetat med Ung Företagsamhet i ett antal år så blev jag under förra året introducerad till EwB, Enterprise Without Border. En möjlighet för eleverna att ta sitt företag utanför landets gränser där man kan välja tre olika sätt att arbeta på. Har man en bra produkt så får man en stor marknad att sälja sin produkt på. Om man inte riktigt vet vilken produkt man skall satsa på så får man en stor marknad att välja produkter ifrån och slutligen finns möjligheten att starta ett gemensamt företag med ungdomar i ett annat land.

I år introducerade jag eleverna till EwB-konceptet men jag tror att det blev för mycket med tanken på att köra internationellt direkt när man inte hade någon erfarenhet av att driva företag. En hel del av de som drivit företag i år verkar däremot sugna på att lyfta företagandet till en ny nivå nästa år genom att satsa på EwB.

Varför ska man då fundera på EwB? Förutom de rent språkliga utmaningarna finns det många andra utmaningar som att lära sig tullregler och hur man betalar/tar betalt över gränserna. Det finns även möjlighet att åka på en internationell mässa och som Maria Fridefors säger ”Den stora behållningen för eleverna av att delta i en UF-mässa i ett annat land ligger nämligen enligt min erfarenhet inte i ”en enorm försäljning”, utan snarare i att upptäcka skillnaderna i köpbeteende, efterfrågan, smak och vad man uppfattar som ett rimligt pris mellan olika marknader.”

Läs mer om när Maria berättar om Happy Ear UF

Tyvärr kommer jag inte att handleda EwB och UF nästa år för jag ska vara hemma och njuta av pappaledighet, men jag kommer nog inte att kunna hålla mig helt borta av nyfikenhet 😉

Blogg 100 – nr 53

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, Entreprenörskap. Bokmärk permalänken.

Kommentera

