Betygshets

Såhär i slutet av terminen är det mycket fokus på betyg. Igår hade vi i kollegiet en diskussion om just betyg och de problem som betygshetsen ställer till med. Det är så mycket fokus på att få ett betyg att kunskapen försvinner i all stress inför prov och bedömningar. Igår kväll lyssnade vi också på Micke Gunnarsson som tog upp det och pratade om elever som ligger sömnlösa inför prov eftersom ”deras framtid hänger på det”. Vi pratade om möjligheten att köra första terminen på gymnasiet utan betyg och bara fokusera på förmågorna som ska utvecklas. För många elever är det ett stort steg att bara förstå sig på begrepp som analysera och nyansera och då hjälper inte betygen till på resan. När man har som mål att bli läkare eller veterinär och vet att det kräver ett A i så gott som alla kurser så är det lätt att ge upp hoppet när man får E på de första proven. Dessutom låser betygen kreativiteten. Eleverna vågar inte tänka själva utan lägger så mycket energi på att tolka vad det är läraren förväntar sig.

Vi vill ha elever som står och rycker i dörren på morgonen av iver att få lära sig nya saker, inte för att de ska få en tusenlapp från CSN eller för att andra säger att de måste. Att börja sätta en bokstav på barnen redan när de är 10 år kommer inte att höja glädjen att lära sig. Snarare bidrar det till att ytterligare hämma eleverna.

Blogg 100 – nr 55

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Betygshets

  1. Ping: Rätt i tiden | Pedagogen försöker tänka nytt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s