SETT2014 första dagen

En intensiv första dag på SETT-mässan börjar nu närma sig slutet och det är dags för lite reflektion. Mässan växte nästan ur sin kostym förra året och det blev ännu tydligare i år med många klagomål på att det blev fullt på föreläsningarna. Lite känsla av rockkonsert blev det när man trängdes utanför föreläsningssalarna. Jag kan förstå besvikelsen eftersom det ändå kostar en del att delta. Men jag hade tur och lyckades ta mig på alla de föreläsningar som jag hade planerat från början.
Det kommer att komma längre inlägg från respektive föreläsning längre fram så nu får du nöja dig med ett litet smakprov från dagen.
Olle Strömbeck började med att prata om lärplattan som kreativt verktyg i undervisningen och försökte där komma ifrån pratet om teknik och appar för att istället fokusera på vad man faktiskt kan göra med plattan. Det är en multifunktionsapparat som gör att man kan skapa lärsituationer som inte gick att göra tidigare
OneEighty som är en del av Stadsmissionen arbetar med att erbjuda hemmasittare en väg tillbaka till skolan och det kanske viktigaste för att nå resultat är relationer. Precis som i vilken skola som helst egentligen. De allra flesta ungdomar vill lära sig även om de med attityd säger annat.
Get real! kopplade till verkligheten med projekt som Mysteryskype och världens bokfest. Therese Silverbåge och Frida Lindén lyfte också modellen om att skrytskvallra, d.v.s. att berätta för andra om hur duktiga dina kollegor är.
Anders Holmgren visade på hur man arbetar med Bedömning för lärande i en digital kontext och det viktigaste jag tog med mig från den föreläsningen var att utbildning inte handlar om att leverera centralt innehåll utan mer om att stötta eleverna i deras lärande och se till att de själva kan bedöma kvaliteten i sina uppgifter för att vi ska slippa frågor som ”Räcker det här?”
Sara Bruun tog oss med till sitt flippade klassrum och visade på att flipp är så mycket mer än film. Flippa det som frigör din tid så att du får mer tid med eleverna.
Sista passet vilket är det mest otacksamma för föreläsarna eftersom många trötta besökaren åker till sina hotell och laddar inför kvällsmingel och andra aktiviteter. Jag lyssnade då på Globala gymnasiet som visade digitala ögonblicksbilder på IKT i undervisningen. Det var härligt att se en skola som arbetat så aktivt med frågan om hur IKT kunde förstärka undervisningen och vi fick bland annat se exempel på flippad matte och filmredovisad historia.
Mycket bra saker under dagen som man nu får smälta, reflektera och sedan försöka implementera.

Blogg 100 – nr 68

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s