SETT2014 andra dagen

Andra dagen på SETT började med en riktig konsertkänsla där folk bokstavligen stormade dörrarna och sprang in till de första föreläsningarna. Jag är lycklig att jag fick en plats hos Beppe och fick vara med i att utföra ett världsrekord.
Benjamin ”Beppe” Singer pratade om resan som han gjort från att vara ett IG-barn till att bli årets folkbildare. Mycket tack vare en lärare som såg honom.
Därefter lyssnade jag på Ingela Netz som har förmånen att få skapa en ny skola i Södertälje. Hon berättade om hur känslor engagerar människor och att hennes ilska på Anders Borg gav henne en plats i den offentliga skoldebatten. Ingela hade många spännande tankar om hur man bedriver skolverksamhet och det återkommer jag till i senare inlägg.
Att spela sig till kunskap visade exempel på hur man kan använda spel i klassrummet för att förstärka lärandet. Ett exempel var hur de använde democracy 3 i samhällskunskapen och då kunde visualisera begrepp som ideologi och BNP.
Lunchen tillbringades med ett gäng där vi pratade ipads på gymnasiet (alldeles för kort stund).
Efter lunch började jag lyssna på en föreläsning som jag kände inte skulle ge så mycket så då använde jag ”the power of two feet” och bytte till engelsk off pist. Jag fick ett par bra tankar om plattformsanvändning och kursupplägg. Tjejerna berättade också att det oftare var lättare att få eleverna att prestera muntligt när de fick arbeta med podcasts.
Det sista som hanns med innan hemresan var Filippa Mannerheim som berättade att det är bara att Googla…eller snarare att det är så att läraren abdikerar inför själva sökningen på nätet. Vi måste blir bättre på att samtals-googla, d.v.s. prata med eleverna när de börjar googla för att få fram hur de tänker och vad de vill åstadkomma.

Nu är det tillbaka till vardagen, men det kommer utförligare återkopplingar från föreläsningarna.

Blogg 100 – nr 69

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

