Saxat från SETT2014 – Bedömning för lärande i en digital kontext

Anders Holmgren presenterade erfarenheter från ett utvecklingsarbete som pågått i Borås i samråd med professorerna Dylan Williams och Christian Lundahl. Här har man arbetat i lärarlagen under två års tid med samtalsgrupper för att förfina sitt arbete med BFL.

Anders hade en bra ingång till BFL och började med att presentera skolspelet, d.v.s. det spel som eleverna spelar för att de inte vet vad de ska lära sig i skolan.

Skärmavbild 2014-05-12 kl. 15.11.29

Tittar man lite snabbt på vad de här frågorna egentligen står för så ser det ut som att eleverna är hjälplösa och vill bli serverade. Det är läraren som vet vad som är viktigt, inte eleven. Eleven har inget eget ansvar för sitt lärande och att ”kunna” är att skriva ner det man minns på ett prov.

Om man hela tiden måste få bekräftat av någon annan om man har en tillräckligt hög kvalitet kommer frågor som ”räcker det här”. Vi måste lära eleverna att bedöma sin egen kvalitet. Här visade Anders en film från ett frisörprogram där eleven själv fick bedöma sina förmågor.

Men matriser då tänker du? Det är ju ett sätt att tydliggöra för eleverna! Nej, det är det inte alls utan snarare ett sätt att strukturera Skolverkets kunskapskrav. Det är som att pressa på eleverna ett kakmått. Låt istället eleverna skapa sina egna matriser. Ställ upp ett krav t.ex. skall en elinstallation genomföras enligt lagar och regler. Låt eleverna få sätta ord på hur det ser ut när man har gjort det bra? Hur ser det ut när man har gjort det bättre?

Syftet behöver bli tydligare: vilka förmågor är det som prövas i det vi gör nu och vad ska utvecklas.

Exit tickets i slutet på lektionen är ett bra stöd för läraren som får koll på var eleverna ligger och hur undervisningen eventuellt behöver ändras. Exempel på tre bra frågor är: vad jag tyckte bäst om med lektionen var…, jag är inte riktigt säker på…, jag vill lära mer av…

Lärande kan bara ske om eleverna förstår vad de ska lära sig.

Blogg 100 – nr 73

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s