Saxat från SETT2014 – Flippat eller utflippat

Sara Bruun flippar sitt klassrum trots ganska dåliga förutsättningar och inte speciellt mycket erfarenhet heller. Hon ville visa på att det handlar inte om att sätta på en film och luta sig tillbaka utan det viktiga är hur man flippar och vad man flippar. ”Flippa det som frigör din tid så du får mer tid med eleverna” säger Sara. Skolan arbetar inte med 1-1 men alla elever har datorer och Internet hemma vilket gör det lättare att flippa.

En fiffig sak som jag lärde mig av Sara är att man kan göra en egen inledning och avslut till en film som redan finns på Youtube (FRÅGA FÖRST!). Då tycker eleverna att det är du som gjort filmen eftersom du sätter ramen och berättar varför de ska se filmen och vad de ska tänka på.

Ett annat bra tips som Sara hade var 5-1 metoden, fem beröm för varje tillsägning. Gå in på lektionen med fem enkronor i ena fickan och för varje beröm flyttar du en enkrona till den andra fickan. Har du inte flyttat alla fem under lektionen så var kanske klassrumsklimatet inte så trevligt.

Blogg 100 – nr 74

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s