Saxat från SETT2014 – Digitala ögonblicksbilder

Globala gymnasiet avslutade första dagen på SETT med att ge exempel på hur de använde IKT i undervisningen. De har lagt ner mycket tid och energi på att skapa en vision för IKT som säger att den digitala miljön ska anpassas efter lärandet och den pedagogiska miljön – inte tvärt om. Den ska också bygga på flexibilitet och föränderlighet. Miljön ska vara öppen för nya program och appar, egna datorer och mobiltelefoner. Den digitala miljön ska vidare vara öppen för olika och kompletterande lärplattformslösningar som tillsammans skapar den önskvärda helheten. Miljön ska också tillåta innovation och kreativitet bland lärare och elever i syfte att utveckla undervisningen.

Först började matematikläraren med att prata om sitt flippade klassrum med instruktionsfilmer. Fast flippandet gick lite längre än bara de traditionella filmerna genom att han även hade med diskussionsforum för frågor utanför lektionstid och diagnoser online via Google Docs. Eleverna blir också delaktiga i lärandet på ett annat sätt genom att de kan hjälpa varandra på forumet och själva spelar in filmer.

När historieläraren Magnus började berätta så visade det sig att han var väldigt avig till IKT och föredrog mer traditionella papper och penna. Men efter att ha blivit satt i ett samarbetsprojekt där det bestämdes att man skulle redovisa med film så blev han så illa tvungen att acceptera det. Han fick lov att erkänna att det var mycket enklare att trycka på play på en film än att sätta sig ner med en rättningshög 😉

Demokratiprojektet gick ut på att grupperna skulle göra en gemensam film om ett årtionde. Därefter gjorde varje elev en individuell film i kapitelformat som blev slutexamination i tre ämnen. Exempel på kapitel i filmen var ”Problembeskrivning”, ”Historisk bakgrund”, ”Lösningar” och ”Källor”. Här kommer ett elevarbete:

Fördelar med filmexamination är att det blir mindre bedömningsångest och mer kreativt för eleverna.

För att få till fortbildning inom IKT har man valt att arbeta med frivilliga frukostseminarier, 8-8.45 varje fredag. Ett schema för vad som skall tas upp varje gång har funnits och det har bjudits på frukost. Ämnena som tas upp är rena genomgångar av program, utbyte av idéer och arbete med utveckling av IKT.

Lite av tipsen som tagits upp har man samlat på en Google Sites-sida.

Blogg 100 – nr 76

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, IKT, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s