Saxat från SETT2014 – Det är svårt att vara snygg när man lär sig

”Varje gång du kliver in på en lektion och har bestämt dig för exakt vad du ska göra så har du berövat dig själv möjligheten att lära” stod det i inledningen till Ingela Netz föreläsning och det hon tyckte var viktigt är att alla i klassrummet måste vara lärande. Många barn vet inte hur man lär så vi måste visa att man kan fortsätta lära hela livet.

Ingela har fått sina ”Fifteen minutes of fame” med blogginläggen Kärleksförklaring till den svenska skolan och Hur understår du dig Anders Borg?

I sitt arbete i Södertälje kommun har Ingela ”humlat” mellan skolorna och plockat upp de goda idéerna och tagit med sig för att befrukta andra skolor med och nu fick vi andra också en möjlighet att ta till oss av klokskapen.

Södertälje kommun arbetar med LEAN och Ronnaskolan var ett exempel på hur man fokuserar skolan omkring elevernas lärande. Lärarna utvärderar sin egen undervisning varje vecka samt följer kontinuerligt upp elevernas resultat. Om det börjar spåra ur så tar man tag i problemet direkt när det uppstår. Det kan handla om att ändra schemat, klassindelning, lärare, etc. Tjänstefördelning och ”min klass” kan inte vara låst om vi ska ha ett gemensamt ansvar för eleverna. Det här fungerar bara om man vågar gå till botten med ”vad betyder det här för mig och min undervisning”. Skyll inte på att ”det är ju 7B och du vet hur de är”

Det som skall mätas är lärandet och inte eleverna. Därför måste man också gå från undervisning till lärande.

Ingela använde sig också av uttrycket Potentionom, den som ser potentialen till utveckling hos människor och situationer.

En sak som jag kom att tänka på i samband med Ingelas föreläsning var att man fokuserar väldigt mycket på förmågor i grundskolan (The Big Five) och det känns som att vi tappat det på gymnasiet?

Blogg 100 – nr 78

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s