Saxat från SETT2014 – Spela sig till kunskap

Thomas Wahlberg, Edmund England och Mathias Rosenqvist som är lärare på Mediagymnasiet Nacka Strand berättade lite om hur man kan göra undervisningen mer levande med spel.

Man använde t.ex. Civilization i ett ämnesövergripande projekt mellan engelska och historia. Men det som jag tyckte var mest spännande var när man berättade om Democracy 3 som användes i samhällskunskapen.

Först arbetade eleverna traditionellt  med att bilda egna partier och skapa partiprogram, ha valdebatt och omröstning, m.m. Sen hade de gått över till att spela Democracy där man väljer ett land och ett parti att spela som. Sen får man ta olika beslut under sin mandatperiod och se hur det påverkar landet och stödet hos väljarna. Ett oerhört komplext spel men som ändå gör det mer begripligt att t.ex. förstå BNP. Spelet är på engelska med rätt svåra begrepp men det blir då också en del av undervisningen. Man kan även gå in i spelet och välja att jag skall spela efter en ideologi, t.ex. konservativ. Efter mandatperiodens spel berättar spelet vilken ideologi dina beslut hamnar närmast och det blir då som ett bevis på att du har förstått.

Blogg 100 – nr 79

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s