Saxat från SETT2014 – Det är bara att googla

Filippa Mannerheim som skrivit boken ”Det är bara att googla” pratade om informationssökning och källkritik. Hon började med hög igenkänningsfaktor när hon sa att pedagogerna ofta abdikerar inför sökprocessen och lämnar över ansvaret helt på eleverna. Individualisering jämställs ofta med eget arbete och om det är något som absolut inte ska vara eget arbete så är det eget arbete! Alla kan ju googla tänker man, men eleverna klarar inte av att problematisera för att veta VAD de ska googla efter.

Filippa utgick från sin familj där sonen hade fått i uppgift att skriva om någonting med potatis. Efter en stund gav han upp. Då hade han googlat på ”potatis” och ni kan ju tänka vilka träffar som dyker upp. Han hade fått fram lite fakta om potatissorter och Alströmer men inte så mycket mer. Nu började det som Filippa kallar för att samtals-googla, d.v.s. att pedagogen tillsammans med eleven/eleverna pratar sig framåt i sökningen. Att bli en bra kunskapssökare handlar om att ha förkunskaper och då får man börja med att googla sig till bakgrundskunskap. På sidorna man söker fram kommer det ord och begrepp att söka vidare på, trampolinord.

När det sen gällde källkritik så brister de flesta skolor och Urkund är bara ett filter när skadan redan har skett. På Kolla Källan finns en artikel om att utan samtal ingen källkritik. Medierna i P1 ger också 35 minuter källkritik rakt in i klassrummet.

Blogg 100 – nr 82

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100, SETT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s