Hitta tillbaka till glädjen

Nu är det nationella prov varje dag och utöver det så ska kurser avslutas och de sista uppgifterna ska in. ”Kan jag göra något för att höja mig?” Är en allt för vanlig fråga från eleverna. Men framförallt är det doften av uppgivenhet som ligger tung i korridorerna. Vi som lärare bidrar säkert en del till stämningen också eftersom vi både sitter med berg av rättningar samtidigt som vi springer och jagar elever för att tjata in uppgifter. Just därför behöver nog både lärare och elever sommarlovet för att hitta tillbaka till glädjen att lära sig.
Ta gärna en stund under avslutningsdagarna och fundera på hur DU ska lyfta glädjen i höst så att maj 2015 inte känns som maj 2014. Jag vet att det är svårt eftersom läsåret är uppbyggt som det är och det gärna blir slutbedömningar nära sommarlovet. Men det går att komma förbi genom att arbeta med formativ bedömning där man hela tiden arbetar med elevens utveckling och ser förmågor växa fram. Då ska det inte behöva bli tunga bedömningar på slutet. Lätt på papperet men så svårt i verkligheten. Varje litet försök vi gör är dock en avlastning både för oss lärare och eleverna.

Blogg 100 – nr 84

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s