Mängdträning

Idag läste jag om forskning kring läsning: Att sluka böcker leder inte till läsförståelse. Länge har man trott att ett barn som har varit en bokslukare och som kan läsa flytande också är duktig på läsförståelse. De svenska lärarna har inte ord för att beskriva läsförståelse, feedback och bedömning men det finns i Kanada där det finns inskrivet i skolans styrdokument. Barbro Westlund som skrivit en avhandling om det här har introducerat ”läsfixarna” i svensk skola. De fyra läsfixarna är Spågumman som förutspår vad som ska hända i en text. Detektiven som förklarar svåra ord. Den nyfikna apan som formulerar frågor och cowboyen som sammanfattar. Läs mer i den länkade artikeln.

Jag känner att det nog är samma problem i andra ämnen, t.ex. matematik. Man pratar där mycket om att det är mängdträningen som saknas och att man inte ger så mycket läxor är dåligt. På gymnasiet tycker jag man märker att om en uppgift skiljer sig från exemplet i boken så kan man inte lösa den. Man lär sig mekaniskt utan förståelse. Mängdinlärning borde snarare förstärka den typen av inlärning. Skolan behöver nog mer arbeta med att bryta och undersöka strukturer. Lätt att säga, svårt att genomföra. Fast läsfixarna verkar ha fått fäste så vi hoppas.

Blogg 100 – nr 91

Annonser

Om fossing

En lagom klumpig lärare som lever efter devisen "Lös problemet"
Det här inlägget postades i Blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s